Κοσμάς Ευμορφόπουλος: Διαφορά μεταξύ των αναθεωρήσεων

Από Μακεδονομάχοι
Κοσμάς Ευμορφόπουλος
μ (Αντικατάσταση κειμένου - «Τσάλλη Παντελή, Το Δοξασμένο Μοναστήρι, ήτοι ιστορία της πατριωτικής δράσεως της πόλεως Μοναστηρίου και των περιχώρων από του έτους 1830 μέχρι του 1903.<br/>» σε «Τσάλλη Παντελή Γ., Το Δοξασμένο Μοναστήρι, Ήτοι ιστορία της πατριωτικής δράσεως της πόλεως Μοναστηρίου και των περιχώρων από του έτους 1830 μέχρι του 1903, Εκδόσεις Τύποις Οδυσσέα Θεοδωρίδου, Θεσσαλονίκη 1932<br/>»)
('''Ευμορφόπουλος Κοσμάς'''. Διετέλεσε Μητροπολίτης Μοναστηρίου Πελαγονίας. Η ιδιότητά του στον Μακεδονικό Αγώνα ήταν Πράκτορας Α΄ Τάξεως.)
 
Γραμμή 6: Γραμμή 6:
| first_name            = Κοσμάς
| first_name            = Κοσμάς
| city_of_origin        = [[:Κατηγορία:Μάδυτος Θράκης|Μάδυτος]]
| city_of_origin        = [[:Κατηγορία:Μάδυτος Θράκης|Μάδυτος]]
| county_of_origin      = [[:Κατηγορία:Θράκης|Θράκης]]
| area_of_origin        = [[:Κατηγορία:Θράκη|Θράκη]]
| ecclesiastical_office  = [[:Κατηγορία:Μητροπολίτης|Μητροπολίτης]]
| ecclesiastical_office  = [[:Κατηγορία:Μητροπολίτης|Μητροπολίτης]] [[:Κατηγορία:Ιερά Μητρόπολις Μοναστηρίου|Μοναστηρίου Πελαγονίας]]
| ecclesiastical_area_or_monastery = Μοναστήρι Πελαγονίας
| ecclesiastical_area    = [[:Κατηγορία:Ιερά Μητρόπολις Μοναστηρίου|Ιερά Μητρόπολις Μοναστηρίου]]
| property_of_a_fighter  = [[:Κατηγορία:Πράκτορας Α' τάξεως|Πράκτορας Α' τάξεως]]
| property_of_a_fighter  = [[:Κατηγορία:Πράκτορας Α΄ Τάξεως|Πράκτορας Α΄ Τάξεως]]
}}
}}




'''Ευμορφόπουλος Κοσμάς'''. Διετέλεσε [[:Κατηγορία:Μητροπολίτης|Μητροπολίτης]] στην Μοναστήρι Πελαγονίας. Η ιδιότητα του στον αγώνα ήταν [[:Κατηγορία:Πράκτορας Α' τάξεως|Πράκτορας Α' τάξεως]].
'''Ευμορφόπουλος Κοσμάς'''. Διετέλεσε [[:Κατηγορία:Μητροπολίτης|Μητροπολίτης]] [[:Κατηγορία:Ιερά Μητρόπολις Μοναστηρίου|Μοναστηρίου Πελαγονίας]]. Η ιδιότητά του στον Μακεδονικό Αγώνα ήταν [[:Κατηγορία:Πράκτορας Α΄ Τάξεως|Πράκτορας Α΄ Τάξεως]].


==Βιογραφικό==
==Βιογραφικό==
Ο [[:Κατηγορία:Μητροπολίτης|Μητροπολίτης]] Κοσμάς Ευμορφόπουλος γεννήθηκε στη Μάδυτο της Ανατολικής Θράκης το 1860.


<div id='FileFighterBiography'></div>
Tο 1882 αποφοίτησε από τη Θεολογική Σχολή της Χάλκης έχοντας ήδη χειροτονηθεί [[:Κατηγορία:Διάκονος|Διάκονος]] και αφού υπέβαλε διατριβή με τίτλο “Η Ορθόδοξος Ανατολική Εκκλησία είναι η γνησία ποίμνη του ουρανίου Πατρός”. Μετά την αποφοίτησή του υπηρέτησε ως Αρχιδιάκονος και Ιεροκήρυκας της Μητροπόλεως Χαλκηδόνος. Το 1886 προσελήφθη στην πατριαρχική αυλή, όπου υπηρέτησε ως Μέγας Αρχιδιάκονος (1886) και Μέγας Πρωτοσύγκελος (1886-1888). Στις [[:Κατηγορία:14 Νοεμβρίου|14 Νοεμβρίου]] 1886 χειροτονήθηκε Πρεσβύτερος από τον Μητροπολίτη Χαλκηδόνος Καλλίνικο. Στις [[:Κατηγορία:9 Ιουνίου|9 Ιουνίου]] 1888 εξελέγη παμψηφεί [[:Κατηγορία:Μητροπολίτης|Μητροπολίτης]] Δρυϊνουπόλεως. Διατέλεσε διαδοχικώς [[:Κατηγορία:Μητροπολίτης|Μητροπολίτης]] Δρυϊνουπόλεως (1888-[[:Κατηγορία:1892|1892]]) και Βεροίας ([[:Κατηγορία:1892|1892]]-[[:Κατηγορία:1895|1895]]).


<div id='CustomFighterBiography'></div>
Στις [[:Κατηγορία:15 Ιουλίου|15 Ιουλίου]] [[:Κατηγορία:1895|1895]] εξελέγη [[:Κατηγορία:Μητροπολίτης|Μητροπολίτης]] Πελαγονίας με έδρα την πόλη Μοναστήρι.


==Φωτογραφίες ==
Το [[:Κατηγορία:1896|1896]] οι εκβουλγαρισμένοι κάτοικοι του χωριού Βαρεσανίου, κοντά στο Μοναστήρι, ζήτησαν από τον Τούρκο διοικητή να ζητήσει από τον Μητροπολίτη Κοσμά να τους παραδώσει τα κλειδιά της Ιεράς Μονής Αναλήψεως του Βαρεσανίου. Ο [[:Κατηγορία:Μητροπολίτης|Μητροπολίτης]] όμως αρνήθηκε, αντιτείνοντας ότι η Ιερά Μονή Αναλήψεως ήταν μοναστήρι και όχι εκκλησία του χωριού. Λίγες μέρες πριν την γιορτή της Αναλήψεως, οι Βούλγαροι επανέλαβαν το αίτημά τους. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να ξεσπάσει λογομαχία στο Διοικητικό Συμβούλιο μεταξύ του Μητροπολίτου και του αντιπροσώπου των Βουλγάρων. Τελικώς, παρά τις διαμαρτυρίες του Μητροπολίτου, αποφασίστηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο να λειτουργήσουν στην Ιερά Μονή πρώτα οι Έλληνες και μετά οι Βούλγαροι, μέχρι το αρμόδιο Υπουργείο εκδώσει την απόφαση. Οι Έλληνες αποφάσισαν να κάνουν αυτοί τη Θεία Λειτουργία στην Μονή την ημέρα της Αναλήψεως, αλλά να μην αφήσουν τους Βουλγάρους να περάσουν μέσα.
 
Την ημέρα της Αναλήψεως οι Έλληνες, με πρώτο τον Μητροπολίτη, άρχισαν τη Θεία Λειτουργία στην Ιερά Μονή, την οποία σκοπίμως την εβράδυναν οι ιερείς και οι ψάλτες. Όταν τελείωσε, ο [[:Κατηγορία:Μητροπολίτης|Μητροπολίτης]] με τους ιερείς βγήκαν έξω και το ποίμνιο έμεινε μέσα στην εκκλησία της Ιεράς Μονής. Μπήκε τότε ο Τούρκος αρχιαστυνόμος και πρόσταξε το ελληνικό εκκλησίασμα να βγει. Εκείνοι όμως απάντησαν:
 
«Είναι έξω των νόμων της θρησκείας μας. Είναι μεγάλο αμάρτημα δύο φορές, μία αυτή την ημέρα και μία και σε αυτή την εκκλησία, να τελεσθεί Θεία Λειτουργία. Προτιμούμε να πεθάνουμε παρά να επιτρέψουμε δεύτερη Θεία Λειτουργία».
 
Ο Τούρκος αρχιαστυνόμος εξανάγκασε τον Μητροπολίτη να παρακαλέσει το ποίμνιό του να εξέλθει. Εκείνος, για τα μάτια του κόσμου, τους είπε να είναι ευπειθείς στις αποφάσεις της Κυβερνήσεως και άλλα παρόμοια, αλλά δεν πέτυχε τίποτε.
 
Οι Βούλγαροι επεχείρησαν να εισέλθουν βίαια στην εκκλησία, με αποτέλεσμα να ξεσπάσει συμπλοκή Ελλήνων και Βουλγάρων. Οι Βούλγαροι τελικώς ετράπησαν σε φυγή, εγκαταλείποντας κάθε ιδέα περί τελέσεως δικής τους Θείας Λειτουργίας.
 
Στις [[:Κατηγορία:19 Οκτωβρίου|19 Οκτωβρίου]] [[:Κατηγορία:1899|1899]] ο Κοσμάς Ευμορφόπουλος εξελέγη [[:Κατηγορία:Μητροπολίτης|Μητροπολίτης]] Νικοπόλεως και Πρεβέζης. Το [[:Κατηγορία:1901|1901]] μετέβη στα λουτρά του Κάρλσμπαντ προκειμένου να θεραπευθεί από πάθηση των νεφρών.
 
Εκοιμήθη εντός του αγκυροβολημένου στο λιμάνι της Κέρκυρας πλοίου κατά το ταξίδι της επιστροφής του στις [[:Κατηγορία:15 Σεπτεμβρίου|15 Σεπτεμβρίου]] [[:Κατηγορία:1901|1901]]. Κηδεύθηκε και ενταφιάστηκε στην [[:Κατηγορία:Κέρκυρα|Κέρκυρα]].
 
==Φωτογραφίες==
<gallery class="center">
<gallery class="center">
File:Μητροπολίτης Πελαγονίας Κοσμάς Ευμορφόπουλος.jpg|Κοσμάς Ευμορφόπουλος
File:Μητροπολίτης Πελαγονίας Κοσμάς Ευμορφόπουλος.jpg|Κοσμάς Ευμορφόπουλος<br/>(Πηγή: ([[Βιβλίο:Β028|Β028]]) Τσάλλη Παντελή Γ, ''Το Δοξασμένο Μοναστήρι, ήτοι ιστορία της πατριωτικής δράσεως της πόλεως Μοναστηρίου και των περιχώρων από του έτους 1830 μέχρι του 1903'', Εκδόσεις Τύποις Οδυσσέα Θεοδωρίδου, Θεσσαλονίκη 1932.)
</gallery>
</gallery>


==Βιβλιογραφία==
==Βιβλιογραφία==
1. ([[Βιβλίο:Β028|Β028]]) Τσάλλη Παντελή Γ., Το Δοξασμένο Μοναστήρι, Ήτοι ιστορία της πατριωτικής δράσεως της πόλεως Μοναστηρίου και των περιχώρων από του έτους 1830 μέχρι του 1903, Εκδόσεις Τύποις Οδυσσέα Θεοδωρίδου, Θεσσαλονίκη 1932<br/>
* ([[Βιβλίο:Β028|Β028]]) Τσάλλη Παντελή Γ, ''Το Δοξασμένο Μοναστήρι, ήτοι ιστορία της πατριωτικής δράσεως της πόλεως Μοναστηρίου και των περιχώρων από του έτους 1830 μέχρι του 1903'', Εκδόσεις Τύποις Οδυσσέα Θεοδωρίδου, Θεσσαλονίκη 1932.
 


==Πηγές==
==Πηγές==
Πηγές φωτογραφιών:<br/>
* (Ι242) [https://users.sch.gr/markmarkou/1901_1930/1901/koim/kosmas_evmorfopoulos.htm ''Ο Πανιερώτατος Μητροπολίτης Νικοπόλεως και Πρεβέζης κυρός Κοσμάς. (1860-1901).'']
1. ([[Βιβλίο:Β028|Β028]]) Τσάλλη Παντελή Γ., Το Δοξασμένο Μοναστήρι, Ήτοι ιστορία της πατριωτικής δράσεως της πόλεως Μοναστηρίου και των περιχώρων από του έτους 1830 μέχρι του 1903, Εκδόσεις Τύποις Οδυσσέα Θεοδωρίδου, Θεσσαλονίκη 1932<br/>


<references />


[[Κατηγορία:Μακεδονομάχοι]]
[[Κατηγορία:Μακεδονομάχοι]]
[[Κατηγορία:Μητροπολίτης]]
[[Κατηγορία:Μητροπολίτης]]
[[Κατηγορία:Πράκτορας Α' τάξεως]]
[[Κατηγορία:Ιερά Μητρόπολις Μοναστηρίου]]
[[Κατηγορία:Πράκτορας Α΄ Τάξεως]]
[[Κατηγορία:Εκκλησιαστικοί]]
[[Κατηγορία:Μάδυτος Θράκης]]
[[Κατηγορία:Μάδυτος Θράκης]]
[[Κατηγορία:Θράκης]]
[[Κατηγορία:Θράκη]]


<div id='CustomDisplayTitle' style='display: none;'>Κοσμάς Ευμορφόπουλος</div>
<div style='display:none;'>{{DISPLAYTITLE:Ευμορφόπουλος Κοσμάς}}</div>
<div style='display:none;'>{{DEFAULTSORT:ευμορφοπουλοςκοσμας}}</div>


<div id='CustomDisplayTitle' style='display: none;'>Κοσμάς Ευμορφόπουλος</div>{{DISPLAYTITLE:Ευμορφόπουλος Κοσμάς}}
----------------------


{{DEFAULTSORT:Ευμορφόπουλος, Κοσμάς}}
''Κάθε αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου θα πρέπει να αναφέρει ως πηγή της αναδημοσίευσης, την ιστοσελίδα '''«Μακεδονομάχοι»''', καθώς επίσης και την αρθρογράφο - συγγραφέα του άρθρου, '''[https://evaggelialappa.gr/resume Ευαγγελία Κ. Λάππα]'''.''

Τελευταία αναθεώρηση της 07:02, 18 Ιουλίου 2024

Κοσμάς Ευμορφόπουλος
Μητροπολίτης Πελαγονίας Κοσμάς Ευμορφόπουλος.jpg
α/α104573
ΕπώνυμοΕυμορφόπουλος
ΌνομαΚοσμάς
Τόπος καταγωγήςΜάδυτος
Περιοχή καταγωγήςΘράκη
Εκκλησιαστικό ΑξίωμαΜητροπολίτης Μοναστηρίου Πελαγονίας
Εκκλησιαστική ΠεριφέρειαΙερά Μητρόπολις Μοναστηρίου
Ιδιότητα ΜακεδονομάχουΠράκτορας Α΄ Τάξεως


Ευμορφόπουλος Κοσμάς. Διετέλεσε Μητροπολίτης Μοναστηρίου Πελαγονίας. Η ιδιότητά του στον Μακεδονικό Αγώνα ήταν Πράκτορας Α΄ Τάξεως.

Βιογραφικό

Ο Μητροπολίτης Κοσμάς Ευμορφόπουλος γεννήθηκε στη Μάδυτο της Ανατολικής Θράκης το 1860.

Tο 1882 αποφοίτησε από τη Θεολογική Σχολή της Χάλκης έχοντας ήδη χειροτονηθεί Διάκονος και αφού υπέβαλε διατριβή με τίτλο “Η Ορθόδοξος Ανατολική Εκκλησία είναι η γνησία ποίμνη του ουρανίου Πατρός”. Μετά την αποφοίτησή του υπηρέτησε ως Αρχιδιάκονος και Ιεροκήρυκας της Μητροπόλεως Χαλκηδόνος. Το 1886 προσελήφθη στην πατριαρχική αυλή, όπου υπηρέτησε ως Μέγας Αρχιδιάκονος (1886) και Μέγας Πρωτοσύγκελος (1886-1888). Στις 14 Νοεμβρίου 1886 χειροτονήθηκε Πρεσβύτερος από τον Μητροπολίτη Χαλκηδόνος Καλλίνικο. Στις 9 Ιουνίου 1888 εξελέγη παμψηφεί Μητροπολίτης Δρυϊνουπόλεως. Διατέλεσε διαδοχικώς Μητροπολίτης Δρυϊνουπόλεως (1888-1892) και Βεροίας (1892-1895).

Στις 15 Ιουλίου 1895 εξελέγη Μητροπολίτης Πελαγονίας με έδρα την πόλη Μοναστήρι.

Το 1896 οι εκβουλγαρισμένοι κάτοικοι του χωριού Βαρεσανίου, κοντά στο Μοναστήρι, ζήτησαν από τον Τούρκο διοικητή να ζητήσει από τον Μητροπολίτη Κοσμά να τους παραδώσει τα κλειδιά της Ιεράς Μονής Αναλήψεως του Βαρεσανίου. Ο Μητροπολίτης όμως αρνήθηκε, αντιτείνοντας ότι η Ιερά Μονή Αναλήψεως ήταν μοναστήρι και όχι εκκλησία του χωριού. Λίγες μέρες πριν την γιορτή της Αναλήψεως, οι Βούλγαροι επανέλαβαν το αίτημά τους. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να ξεσπάσει λογομαχία στο Διοικητικό Συμβούλιο μεταξύ του Μητροπολίτου και του αντιπροσώπου των Βουλγάρων. Τελικώς, παρά τις διαμαρτυρίες του Μητροπολίτου, αποφασίστηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο να λειτουργήσουν στην Ιερά Μονή πρώτα οι Έλληνες και μετά οι Βούλγαροι, μέχρι το αρμόδιο Υπουργείο εκδώσει την απόφαση. Οι Έλληνες αποφάσισαν να κάνουν αυτοί τη Θεία Λειτουργία στην Μονή την ημέρα της Αναλήψεως, αλλά να μην αφήσουν τους Βουλγάρους να περάσουν μέσα.

Την ημέρα της Αναλήψεως οι Έλληνες, με πρώτο τον Μητροπολίτη, άρχισαν τη Θεία Λειτουργία στην Ιερά Μονή, την οποία σκοπίμως την εβράδυναν οι ιερείς και οι ψάλτες. Όταν τελείωσε, ο Μητροπολίτης με τους ιερείς βγήκαν έξω και το ποίμνιο έμεινε μέσα στην εκκλησία της Ιεράς Μονής. Μπήκε τότε ο Τούρκος αρχιαστυνόμος και πρόσταξε το ελληνικό εκκλησίασμα να βγει. Εκείνοι όμως απάντησαν:

«Είναι έξω των νόμων της θρησκείας μας. Είναι μεγάλο αμάρτημα δύο φορές, μία αυτή την ημέρα και μία και σε αυτή την εκκλησία, να τελεσθεί Θεία Λειτουργία. Προτιμούμε να πεθάνουμε παρά να επιτρέψουμε δεύτερη Θεία Λειτουργία».

Ο Τούρκος αρχιαστυνόμος εξανάγκασε τον Μητροπολίτη να παρακαλέσει το ποίμνιό του να εξέλθει. Εκείνος, για τα μάτια του κόσμου, τους είπε να είναι ευπειθείς στις αποφάσεις της Κυβερνήσεως και άλλα παρόμοια, αλλά δεν πέτυχε τίποτε.

Οι Βούλγαροι επεχείρησαν να εισέλθουν βίαια στην εκκλησία, με αποτέλεσμα να ξεσπάσει συμπλοκή Ελλήνων και Βουλγάρων. Οι Βούλγαροι τελικώς ετράπησαν σε φυγή, εγκαταλείποντας κάθε ιδέα περί τελέσεως δικής τους Θείας Λειτουργίας.

Στις 19 Οκτωβρίου 1899 ο Κοσμάς Ευμορφόπουλος εξελέγη Μητροπολίτης Νικοπόλεως και Πρεβέζης. Το 1901 μετέβη στα λουτρά του Κάρλσμπαντ προκειμένου να θεραπευθεί από πάθηση των νεφρών.

Εκοιμήθη εντός του αγκυροβολημένου στο λιμάνι της Κέρκυρας πλοίου κατά το ταξίδι της επιστροφής του στις 15 Σεπτεμβρίου 1901. Κηδεύθηκε και ενταφιάστηκε στην Κέρκυρα.

Φωτογραφίες

Βιβλιογραφία

  • (Β028) Τσάλλη Παντελή Γ, Το Δοξασμένο Μοναστήρι, ήτοι ιστορία της πατριωτικής δράσεως της πόλεως Μοναστηρίου και των περιχώρων από του έτους 1830 μέχρι του 1903, Εκδόσεις Τύποις Οδυσσέα Θεοδωρίδου, Θεσσαλονίκη 1932.

Πηγές



Κάθε αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου θα πρέπει να αναφέρει ως πηγή της αναδημοσίευσης, την ιστοσελίδα «Μακεδονομάχοι», καθώς επίσης και την αρθρογράφο - συγγραφέα του άρθρου, Ευαγγελία Κ. Λάππα.