Ευμορφόπουλος Κοσμάς
Κοσμάς Ευμορφόπουλος
Κοσμάς Ευμορφόπουλος | |
---|---|
α/α | 104573 |
Επώνυμο | Ευμορφόπουλος |
Όνομα | Κοσμάς |
Τόπος καταγωγής | Μάδυτος |
Περιοχή καταγωγής | Θράκη |
Εκκλησιαστικό Αξίωμα | Μητροπολίτης Μοναστηρίου Πελαγονίας |
Εκκλησιαστική Περιφέρεια | Ιερά Μητρόπολις Μοναστηρίου |
Ιδιότητα Μακεδονομάχου | Πράκτορας Α΄ Τάξεως |
Ευμορφόπουλος Κοσμάς. Διετέλεσε Μητροπολίτης Μοναστηρίου Πελαγονίας. Η ιδιότητά του στον Μακεδονικό Αγώνα ήταν Πράκτορας Α΄ Τάξεως.
Βιογραφικό
Ο Μητροπολίτης Κοσμάς Ευμορφόπουλος γεννήθηκε στη Μάδυτο της Ανατολικής Θράκης το 1860.
Tο 1882 αποφοίτησε από τη Θεολογική Σχολή της Χάλκης έχοντας ήδη χειροτονηθεί Διάκονος και αφού υπέβαλε διατριβή με τίτλο “Η Ορθόδοξος Ανατολική Εκκλησία είναι η γνησία ποίμνη του ουρανίου Πατρός”. Μετά την αποφοίτησή του υπηρέτησε ως Αρχιδιάκονος και Ιεροκήρυκας της Μητροπόλεως Χαλκηδόνος. Το 1886 προσελήφθη στην πατριαρχική αυλή, όπου υπηρέτησε ως Μέγας Αρχιδιάκονος (1886) και Μέγας Πρωτοσύγκελος (1886-1888). Στις 14 Νοεμβρίου 1886 χειροτονήθηκε Πρεσβύτερος από τον Μητροπολίτη Χαλκηδόνος Καλλίνικο. Στις 9 Ιουνίου 1888 εξελέγη παμψηφεί Μητροπολίτης Δρυϊνουπόλεως. Διατέλεσε διαδοχικώς Μητροπολίτης Δρυϊνουπόλεως (1888-1892) και Βεροίας (1892-1895).
Στις 15 Ιουλίου 1895 εξελέγη Μητροπολίτης Πελαγονίας με έδρα την πόλη Μοναστήρι.
Το 1896 οι εκβουλγαρισμένοι κάτοικοι του χωριού Βαρεσανίου, κοντά στο Μοναστήρι, ζήτησαν από τον Τούρκο διοικητή να ζητήσει από τον Μητροπολίτη Κοσμά να τους παραδώσει τα κλειδιά της Ιεράς Μονής Αναλήψεως του Βαρεσανίου. Ο Μητροπολίτης όμως αρνήθηκε, αντιτείνοντας ότι η Ιερά Μονή Αναλήψεως ήταν μοναστήρι και όχι εκκλησία του χωριού. Λίγες μέρες πριν την γιορτή της Αναλήψεως, οι Βούλγαροι επανέλαβαν το αίτημά τους. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να ξεσπάσει λογομαχία στο Διοικητικό Συμβούλιο μεταξύ του Μητροπολίτου και του αντιπροσώπου των Βουλγάρων. Τελικώς, παρά τις διαμαρτυρίες του Μητροπολίτου, αποφασίστηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο να λειτουργήσουν στην Ιερά Μονή πρώτα οι Έλληνες και μετά οι Βούλγαροι, μέχρι το αρμόδιο Υπουργείο εκδώσει την απόφαση. Οι Έλληνες αποφάσισαν να κάνουν αυτοί τη Θεία Λειτουργία στην Μονή την ημέρα της Αναλήψεως, αλλά να μην αφήσουν τους Βουλγάρους να περάσουν μέσα.
Την ημέρα της Αναλήψεως οι Έλληνες, με πρώτο τον Μητροπολίτη, άρχισαν τη Θεία Λειτουργία στην Ιερά Μονή, την οποία σκοπίμως την εβράδυναν οι ιερείς και οι ψάλτες. Όταν τελείωσε, ο Μητροπολίτης με τους ιερείς βγήκαν έξω και το ποίμνιο έμεινε μέσα στην εκκλησία της Ιεράς Μονής. Μπήκε τότε ο Τούρκος αρχιαστυνόμος και πρόσταξε το ελληνικό εκκλησίασμα να βγει. Εκείνοι όμως απάντησαν:
«Είναι έξω των νόμων της θρησκείας μας. Είναι μεγάλο αμάρτημα δύο φορές, μία αυτή την ημέρα και μία και σε αυτή την εκκλησία, να τελεσθεί Θεία Λειτουργία. Προτιμούμε να πεθάνουμε παρά να επιτρέψουμε δεύτερη Θεία Λειτουργία».
Ο Τούρκος αρχιαστυνόμος εξανάγκασε τον Μητροπολίτη να παρακαλέσει το ποίμνιό του να εξέλθει. Εκείνος, για τα μάτια του κόσμου, τους είπε να είναι ευπειθείς στις αποφάσεις της Κυβερνήσεως και άλλα παρόμοια, αλλά δεν πέτυχε τίποτε.
Οι Βούλγαροι επεχείρησαν να εισέλθουν βίαια στην εκκλησία, με αποτέλεσμα να ξεσπάσει συμπλοκή Ελλήνων και Βουλγάρων. Οι Βούλγαροι τελικώς ετράπησαν σε φυγή, εγκαταλείποντας κάθε ιδέα περί τελέσεως δικής τους Θείας Λειτουργίας.
Στις 19 Οκτωβρίου 1899 ο Κοσμάς Ευμορφόπουλος εξελέγη Μητροπολίτης Νικοπόλεως και Πρεβέζης. Το 1901 μετέβη στα λουτρά του Κάρλσμπαντ προκειμένου να θεραπευθεί από πάθηση των νεφρών.
Εκοιμήθη εντός του αγκυροβολημένου στο λιμάνι της Κέρκυρας πλοίου κατά το ταξίδι της επιστροφής του στις 15 Σεπτεμβρίου 1901. Κηδεύθηκε και ενταφιάστηκε στην Κέρκυρα.
Φωτογραφίες
Κοσμάς Ευμορφόπουλος
(Πηγή: (Β028) Τσάλλη Παντελή Γ, Το Δοξασμένο Μοναστήρι, ήτοι ιστορία της πατριωτικής δράσεως της πόλεως Μοναστηρίου και των περιχώρων από του έτους 1830 μέχρι του 1903, Εκδόσεις Τύποις Οδυσσέα Θεοδωρίδου, Θεσσαλονίκη 1932.)
Βιβλιογραφία
- (Β028) Τσάλλη Παντελή Γ, Το Δοξασμένο Μοναστήρι, ήτοι ιστορία της πατριωτικής δράσεως της πόλεως Μοναστηρίου και των περιχώρων από του έτους 1830 μέχρι του 1903, Εκδόσεις Τύποις Οδυσσέα Θεοδωρίδου, Θεσσαλονίκη 1932.
Πηγές
Κάθε αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου θα πρέπει να αναφέρει ως πηγή της αναδημοσίευσης, την ιστοσελίδα «Μακεδονομάχοι», καθώς επίσης και την αρθρογράφο - συγγραφέα του άρθρου, Ευαγγελία Κ. Λάππα.