Γκιώνης Βασίλειος

Από Μακεδονομάχοι
Αναθεώρηση ως προς 13:27, 18 Ιουλίου 2024 από τον Evaglap (συζήτηση | συνεισφορές) ('''Γκιώνης Βασίλειος''' ( - 1914) Διετέλεσε Ιερεύς. Η ιδιότητά του στον Μακεδονικό Αγώνα ήταν Πράκτορας Γ΄ Τάξεως.)
(διαφορά) ← Παλαιότερη αναθεώρηση | Τελευταία αναθεώρηση (διαφορά) | Νεότερη αναθεώρηση → (διαφορά)

Βασίλειος Γκιώνης
Βασίλειος Γκιώνης
Αρχείο:Ιερεύς Βασίλειος Γκιώνης.jpg
α/α108216
ΕπώνυμοΓκιώνης
ΌνομαΒασίλειος
Τόπος καταγωγήςΛάμποβο
Περιοχή καταγωγήςΑργυρόκαστρο
Τόπος θανάτουΚορυτσά
Ημερομηνία θανάτου1914
Εκκλησιαστικό ΑξίωμαΙερεύς
Ιδιότητα ΜακεδονομάχουΠράκτορας Γ΄ Τάξεως


Γκιώνης Βασίλειος ( - 1914) Διετέλεσε Ιερεύς. Η ιδιότητά του στον Μακεδονικό Αγώνα ήταν Πράκτορας Γ΄ Τάξεως.

Βιογραφικό

Ο π. Βασίλειος Γκιώνης καταγόταν από το χωριό Λάμποβο του Αργυρόκαστρου της Βορείου Ηπείρου. Το 1900 αποφοίτησε από την ιερατική σχολή της νήσου των Ιωαννίνων και έλαβε μέρος στον Μακεδονικό Αγώνα αποκρύπτοντας και μεταφέροντας μηνύματα και οπλισμό στους Έλληνες αντάρτες.

Μετά το τέλος των Βαλκανικών Πολέμων και την επιδίκαση της πατρίδας του στο νεοσύστατο αλβανικό κράτος, προσέτρεξε και έλαβε μέρος στον αγώνα των Βορειοηπειρωτών για αυτοδιάθεση.

Ο Γκιώνης ως διάκονος στην πόλη της Κορυτσάς υπήρξε από τους ηγέτες του επαναστατικού κινήματος που ξέσπασε εκεί λίγες ημέρες μετά την εγκαθίδρυση της αλβανικής χωροφυλακής. Με το ξέσπασμα της εξέγερσης των Ελλήνων της Κορυτσάς και ως ιερέας πια, ετέθη επικεφαλής των μαχητών οι οποίοι είχαν “ταμπουρωθεί” εντός της περιοχής του Ιερού Ναού του Αγίου Γεωργίου Κορυτσάς. Εκεί, υπό την ηγεσία του, οι Έλληνες μαχητές κατάφεραν επιτυχώς να απωθήσουν τα όποια εχθρικά αλβανικά τμήματα που τους επιτέθηκαν.

Δύο ώρες όμως μετά τη συμφωνία της προσωρινής κατάπαυσης πυρός, ομάδα Αλβανών ελεύθερων σκοπευτών, σε παράβαση των όρων της συμφωνίας και ενεργώντας ύπουλα και υποχθόνια, εκτέλεσαν τον π. Βασίλειο εν ψυχρώ στο προαύλιο του Αγίου Γεωργίου το 1914.

Φωτογραφίες

Βιβλιογραφία

Πηγές



Κάθε αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου θα πρέπει να αναφέρει ως πηγή της αναδημοσίευσης, την ιστοσελίδα «Μακεδονομάχοι», καθώς επίσης και την αρθρογράφο - συγγραφέα του άρθρου, Ευαγγελία Κ. Λάππα.